perjantai 4. maaliskuuta 2016

Päivät 29-33

Lauantai-iltana saimme vieraaksi Neuhaus am Rennwegiin Elinan vanhemmat ja mummin. Ajelimme pitkin poikin Neuhausia ja esittelimme Karon kanssa paikkoja. Kävimme myös meidän "tavallisella" näköalapaikalla ottamassa perhekuvia ja hauskaa oli! Illalla söimme meidän hotellin ravintolassa 4 ruokalajin menuun. Ruoka oli kyllä todella hyvää ja paikallinen viini kruunasi aterian. Meillä oli kuitenkin niin hauskaa ruuan äärellä, että unohdimme ottaa kuvia illan tapahtumista. Vieraat otettiin todella hyvin vastaan hotellissamme ja palvelu oli erittäin ystävällistä.

Hyvän ruuan jälkeen menimme kunnon yöunille ja heräsimme aikaisin aamulla. Minä (Elina) lähdin aamulla vanhempieni ja mummini matkaan kohti Stuttgartia. Pysähdyimme matkalla kuitenkin Bambergissä, joka olikin todella söpö kaupunki!

Kiersimme hetken aikaa Bambergin keskustassa ja sääkin selkeytyi juuri meitä varten.

Viimein kun pääsimme Stuttgartiin kävimme heittämässä tavaramme hotellille, jossa yövyin yhden yön. Kävimme kiertämässä keskustaa ja etsimme ruokapaikkaa.

Menimme illalla italiaiseen ravintolaan, sillä se houkutteli pizzan tuoksullaan sisään. Yllätyksenä listalta löytyi gluteenitonta pizzaa, joka oli minulle kuin lottovoitto!

Hotellimme sijaitsi Porche-museon vieressä.

Kun seuraava aamu koitti, matkani jatkui kohti Müncheniä. Sää oli sateinen, mutta se ei menoa haitannut. Perillä odotti avomieheni, hänen veljensä ja äitinsä, sekä Münchenissä asuvia sukulaisia.

Kävimme porukalla Dachaun keskitysleirillä. Se oli "työleiri", joka oli sodan loppupuolella enemmänkin tuhoamisleiri. Käynti oli todella kammottava, mutta samalla silmiä avaava. Sanat eivät riitä, mitä nämä ihmiset joutuivat kokemaan.

Sitten vähän iloisempiin aiheisiin!
Kävimme kävelemässä kaupungilla ja tottakai jotain tarttui kaupoistakin mukaan.
Illalla suuntasimme nokkamme kohti http://www.hofbraeuhaus.de/en/index_en.html
Hofbräuhaus Münchenia. Paikka oli aivan järkyttävän kokoinen ravintola, jonne mahtui helposti monta sataa ihmistä. Valtavia saaveja kaljaa oli joka puolella, ihmiset nauroivat ja livemusiikki pauhasi.
Jokaisessa holvissa oli aina oma tarjoilijansa ja holveja riitti!

Minä söin puolikkaan kanan ja perunasalaattia.

Illalla suuntasimme nokkamme vielä kohti pubia, jossa joimme olutta ja viiniä.

Viimeisenä päivänä, ennenkuin lähdin juna-asemalle menimme Munich Residenssiin. Paikka oli aivan valtava! Erilaisia huoneita riitti silmänkantamattomiin. Paikka oli hieno ja reissu oli juuri sopivan pituinen!

Parissa päivässä sai kattavan kuvan Münchenistä ja Stuttgartista.
Matka Münchenistä Neuhaus am Rennwegiin ei mennyt ihan odotetusti.. Vaikka matka ei sinällään ollut helppo alunperinkään, se meni vielä vaikeammaksi. Minun piti matkustaa aluksi vain kolmella junalla Neuhausiin, mutta lopulta matkustin 4 junalla ja yhdellä bussilla yli kuusi tuntia. Matka oli pitkä ja kivinen, mutta selvisin kuitenkin taas "kotiin" vuoristoon. Meillä on Karoliinan kanssa vielä monta mukavaa reissua tiedossa, esimerkiksi Berliiniin!